Miesiąc świadomości raka jajnika

Turkusowy plac św. Michała w Sanoku
– Marzec Miesiącem Świadomości Raka Jajnika   

Sanockie Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Chorobami Nowotworowymi „Sanitas” jest jednym z inicjatorów pierwszych obchodów Miesiąca Świadomości Raka Jajnika w Polsce. Symbolem nowotworu jajnika jest turkusowa wstążeczka i właśnie na turkusowo rozbłyśnie kilkanaście miast w całej Polsce. Już 17 marca dołączy do nich także Sanok – podświetlony zostanie plac św. Michała. Wszystko po to, by zwrócić uwagę Polek na objawy, metody diagnostyki i leczenia raka jajnika. Akcja realizowana jest w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Dla niej. Możemy więcej” (www.dlaniejmozemywiecej.pl).

 

– Sama chorowałam na raka jajnika i na własnej skórze przekonałam się, że objawów można zupełnie nie zauważyć. „Uratowało” mnie ginekologiczne badanie USG, podczas którego lekarz zwrócił uwagę na zmiany w jajniku. Wcześniej wiedziałam wprawdzie, że taka choroba istnieje, ale nie spodziewałam się, że dotknie również mnie. Dlatego dziś tym bardziej zależy mi, by kolor turkusowy zwracał uwagę kobiet na nowotwór jajnika i przypominał o konieczności wykonywania regularnych badań ginekologicznych – mówi Anna Nowakowska, założycielka Stowarzyszenia na Rzecz Walki z Chorobami Nowotworowymi „Sanitas” z Sanoka, współorganizatorka kampanii „Dla niej. Możemy więcej”.

 

Choć w 2012 r. rak jajnika był piątym najczęściej diagnozowanym nowotworem u kobiet w naszym kraju, Polki nie są świadome zagrożenia. Rak jajnika nie boli, daje jedynie niespecyficzne objawy, które kojarzone są raczej z układem trawiennym niż rozrodczym. Dlatego aż u 80 proc. chorych, raka jajnika wykrywa się w stadium zaawanasowanym. Najbardziej narażone na zachorowanie są kobiety po 50. roku życia, choć choroba dotyka również osoby młodsze.

 

– Rak jajnika ze względu na swoją specyfikę diagnozowany jest najczęściej w stadium znacznego zaawansowania. Nadzieją napawa fakt, iż po wielu latach oczekiwania mamy dziś coraz więcej narzędzi, by leczyć kobiety chore nawet na zaawansowaną postać tego nowotworu. Tym niemniej zachęcam osoby, w których rodzinie występował rak jajnika lub rak piersi, a także kobiety w piątej i szóstej dekadzie życia, by zachowały czujność i przynajmniej raz w roku badały się u ginekologa – przypomina dr Lubomir Bodnar z Kliniki Onkologii Wojskowego Instytutu Medycznego.

 

W ramach obchodów Miesiąca Świadomości Raka Jajnika, turkusowy kolor rozświetli marcowe noce w kilkunastu miastach Polski. W Sanoku, 17 marca na turkusowo zostanie podświetlony plac św. Michała. W województwie podkarpackim turkusowy kolor rozbłyśnie tego samego dnia także w Rzeszowie, bowiem do akcji przyłączył się Miejski Zarząd Dróg, który podświetli rzeszowski Most Zamkowy. Turkusowe podświetlenie zainaugurowały już 3 marca Katowice. Dzięki wsparciu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji został podświetlony katowicki Spodek. Już kolejnego wieczoru, 4 marca, na kolor turkusowy podświetliła się Galeria Echo w Kielcach, zaś Świętokrzyski Urząd Wojewódzki dołączy do akcji w dniach 11-13 marca. W Poznaniu 10 marca wieczorem na turkusowo zaświeci iglica Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz kopuła INEA Stadionu. Honorowy Patronat nad marcowymi obchodami Miesiąca Świadomości Raka Jajnika objął Prezydent Miasta, Pan Jacek Jaśkowiak. W Gliwicach wieczorem 12 marca na turkusowo zostanie podświetlona wieża radiostacji. Dzięki uprzejmości Prezydenta Miasta Szczecin, 13 marca na problem raka jajnika będzie zwracał uwagę tradycyjnie podświetlony na turkusowo Most Odrzański. Natomiast 19 marca podświetlone zostaną budynki Urzędu Miasta Ełku, 20 marca – Dom Kultury w Koninie. Zaś w weekend 21-22 marca podświetlony na turkusowo Stadion Miejski będą mogli podziwiać mieszkańcy Wrocławia. Do akcji włączy się również Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, podświetlając Most Śląsko-Dąbrowski w dniach 20-31 marca. Dzięki uprzejmości Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w trzecim tygodniu marca podświetlona będzie Kładka Ojca Bernatka. W akcję włączył się również Prezydent Miasta Opola, Pan Arkadiusz Wiśniewski. W marcu tradycyjnie podświetlony na niebiesko Most Pias’towski będzie zwracał uwagę właśnie na problem raka jajnika.

 

– Ogromnie cieszy mnie wsparcie tak wielu instytucji i organizacji w całej Polsce. W imieniu organizatorów kampanii „Dla niej. Możemy więcej” serdecznie dziękuję wszystkim miastom, które wsparły naszą akcję, podświetlając na turkusowo lub niebiesko swoje obiekty. Mam nadzieję, że turkus, podobnie jak róż symbolizujący raka piersi, na stałe zagości w świadomości Polaków – mówi Elżbieta Kozik, Prezes, Polskie Amazonki Ruch Społeczny.

 

–  Przyłączenie się do akcji tak wielu miast z całej Polski pokazuje, że rak jajnika nie musi być jak dotąd tematem tabu. Nasze wspólne działania pomagają także uświadomić Polakom, jak ważne jest otoczenie troską osób zmagających się z rakiem jajnika – podkreśla Alina Pulcer, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi Magnolia. – Podobnie jak inne nowotwory ginekologiczne choroba ta dotyka bardzo intymnych sfer życia kobiety, do tego naraża chorą na stygmatyzację. A przecież w zmaganiach z rakiem tak bardzo ważna jest nadzieja i siła psychiczna. Wspierając chorą, możemy jej realnie pomóc – apeluje Pani Prezes Alina Pulcer.

 

Dzięki wsparciu chorej, zmniejszyć może się odczuwany przez nią poziom stresu, co może pozytywnie przełożyć się na  rokowania. Warto także szukać informacji o tym, jak radzić sobie z własnymi emocjami, a będąc osobą bliską chorej kobiety – poszukiwać sposobów mądrego współtowarzyszenia i przede wszystkim – nauczyć się otwarcie rozmawiać o chorobie nowotworowej i jej konsekwencjach. Przydatne wskazówki dla chorych kobiet, ich partnerów i przyjaciół można znaleźć na stronie kampanii (www.dlaniejmozemywiecej.pl). Można z niej również bezpłatnie pobrać specjalnie przygotowane poradniki w formacie PDF.

 

Organizatorami kampanii „Dla niej. Możemy więcej” są: Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Chorobami Nowotworowymi Sanitas, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi Magnolia oraz Polskie Amazonki Ruch Społeczny. Realizację kampanii wspiera firma Roche Polska.

 

Więcej informacji udziela:

 

Anna Ogiegło – e-mail: a.ogieglo@brandlab.pl, tel.: (22) 622 25 21 lub 600 834 866

 

Barbara Wasyl – e-mail: b.wasyl@brandlab.pl, tel.: (22) 628 19 72 lub 608 636 365

 

ul. Wspólna 63b lok. 2, 00-687 Warszawa

 

Partnerzy kampanii „Dla niej. Możemy więcej”:

Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Chorobami Nowotowrowymi SANITAS
Polskie Amazonki Ruch Społeczny
Stowarzyszenie Magnolia

Realizację wspira Firma Roche Polska

© Copyrights 2020
Tworzenie stron www Kraków Millenium Studio